torsdag 6 oktober 2011

Nästa aktiva val är att inte svara när det ringer.

Jag pratade precis i telefon! Tänk er följande:


(En mobiltelefon ringer)
Lasse Råtta: Ja, det är Lasse.
Person i Andra Änden: Hej det är från ett sånt där Placera din pension-ställe. Har du gjort ett aktivt val gällande din pension?
Lasse: Ja, jag har gjort ett aktivt val att inte välja.
Personen: Eh, ok...  (Personen letar efter ord.) Är det...
Lasse: ...för att jag tycker att hela systemet är sjukt, ja. Jag har valt att inte välja och tänker fortsätta med det.
Personen (börjar låta lite sur): Mm. Då vet du att du ligger i sjunde AP-fonden och att det har gått väldigt dåligt för den, ner 24 procent...
Lasse: ...ja, men hur tänker du dig att min placering av mina pensionspengar kommer att hindra kollapsen av det kapitalistiska systemet?
Personen: Ja, alltså...
Lasse: ...det är kanske lika bra att jag bara säger rent ut att jag inte är intresserad.
Personen (riktigt sur nu): Jahaja, då får jag väl önska dig lycka till med det.
Lasse: Tack så mycket! Hej då!

Men även sjunde AP-fonden är ju just det - en fond. Det är ju fan att det ska vara så jävla svårt att slippa ha med aktier att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar